Nieuws voor de vrienden van het “Eiland in de Maas”

Beste vrienden van Amici Insulae

Het bestuur van Amici Insulae probeert steeds nieuwe ideeën te bedenken om de leden van onze vereniging meer en beter te informeren over onze activiteiten. We hebben daartoe natuurlijk een Facebookpagina en ook een website, maar niet iedereen heeft Facebook en/of is handig met het zoeken naar informatie via een website. Daarom hebben we bedacht dat een nieuwsbrief misschien ook kan bijdragen aan betere en snellere communicatie met de leden van Amici.
We sturen u daarom nu de eerste editie van de digitale nieuwsbrief, in de hoop dat wij u hiermee nog beter kunnen informeren over de vereniging waarvan u als vriend lid bent.
Namens het bestuur van Amici Insulae,
Hans Richter, voorzitter.

Enkele fragmenten uit deze nieuwsbrief:

Oktober is dé geschiedenismaand. Samen met honderden culturele organisaties, boekhandels, bibliotheken en programmamakers wordt één maand in het jaar geschiedenis onder de aandacht gebracht bij miljoenen Nederlanders.

Streekmuseum Stevensweert/Ohé en Laak en Amici Insulae slaan dit jaar de handen in elkaar en organiseren samen een aantal activiteiten in het kader van de Maand van de Geschiedenis.

Zo is er een speciale tentoonstelling in het Protestants kerkje: “Oude vesting, nieuwe jas”. Deze tentoonstelling is van 5 t/m 27 oktober gratis te bezoeken.
Op 6 en 20 oktober is er een wandeling met gids vanuit het museum door de oude kern van Stevensweert.
Op 13 oktober vertelt een lid van het conservatorteam u in het museum verhalen achter de collectiestukken die normaal verborgen blijven.
Op 21 oktober wordt in het Trefcentrum een lezing gehouden over de recente restauratie van een aantal schilderijen. Een medewerker van Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL) uit Maastricht komt vertellen hoe de schilderijen hun oorspronkelijke aanblik weer hebben teruggekregen.

Houd de websites van het Streekmuseum en Amici Insulae in de gaten voor meer informatie.

Najaarsactiviteit 2024.
Op zondag 17 november a.s. organiseren wij weer onze jaarlijkse najaarsactiviteit.

Noteer deze datum alvast in uw agenda.
Deze najaarsactiviteit zal gehouden worden in de zaal van het “Borrelhuuske De Maaspoort”, gelegen op Maaspoort 8 in Stevensweert.

Wij informeren u binnenkort over het programma dat we voor die dag georganiseerd hebben.

Jaarboek 2024 en contributie 2025
Onlangs hebben we besloten het jaarboek voortaan eerder te laten verschijnen dan tot nu toe gebruikelijk was. We streven ernaar het jaarboek 2024 in de loop van de maand januari te verspreiden onder de leden. Dat betekent dat ook het betalingsverzoek voor de contributie over het jaar 2025 in de maand januari bij de leden wordt aangeboden. De contributie voor het kalenderjaar 2025 bedraagt € 20,00